Info pro rodiče
Provoz mateřské školy
Provozní doba naší mateřské školy je 6:30- 15:00 hodin.
V měsíci červenci a srpnu může ředitelka mateřské školy po dohodě se zřizovatelem stanovený provoz omezit nebo přerušit . Rozsah omezení nebo přerušení oznámí ředitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.
Čas pro scházení dětí ve školce je od 6,30 do 8,00 hodin. Aby se nenarušovala práce s dětmi, je vhodný příchod nejpozději do 8.00 hodin. Po dohodě lze přivést dítě i během dne. Rodiče jsou povinni předat dítě učitelce. Rodiče mohou vstupovat do třídy (doprovodit dítě, podívat se, jak si hraje…).
Vyzvedávat dítě z MŠ je možné po obědě i kdykoliv v průběhu odpoledních zájmových činností. Po obědě ideálně od 12:00 do 12:20. Odpoledne od 14:20 , nejpozději do 15:00 hodin, kdy provoz mateřské školy končí.
Zákonní zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro přebírání a předávání dítěte v mateřské škole. Písemné pověření předají zákonní zástupci ředitelce mateřské školy.
Organizace dne v mateřské škole
časový interval | druh činnosti |
---|---|
6:30 – 8:00 | příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí pedagogickým pracovnicím, spontánní hry, aktivity |
8:00 – 8:30 | volné činnosti a aktivity dětí řízené pedagogickými pracovníky zaměřené především na hry, zájmovou činnost |
8:30 – 9:00 | osobní hygiena, přesnídávka |
9:00 -9:45 | řízené aktivity, příprava na pobyt venku |
9:45 -11:30 | pobyt venku |
11:30 – 12:15 | osobní hygiena, oběd, |
12:00 – 14:00 | průběžný odchod dětí po obědě, spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby, volné činnosti a individuální práce s dětmi s menší potřebou spánku |
14:00 – 14:15 | odpolední svačina |
14:15 – 15:00 | volné činnosti a aktivity |
Naše dítě je poprvé v mateřské škole
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:
- vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
- vstup mezi cizí děti a dospělé
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
- komunikace s „novou autoritou“ – paní učitelkou
- odloučení od rodičů
Jak dítěti usnadnit adaptaci na MŠ?
Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci. Zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti.
Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá, jaké to tam je a co ho čeká. Zaměřte se na pozitivní aspekty a radosti, ale nezapomeňte zmínit, že mohou nastat i těžkosti. Vyhněte se negativním popisům.
Ujistěte dítě, že mu věříte a že zvládne nástup do školky. Nikdy školkou nevyhrožujte; dítě nemůže mít rádo něco, co je prezentováno jako trest.
Podporujte dítě v samostatnosti, zejména v oblastech jako jsou hygiena, oblékání a jídlo. Dítě se tak nebude cítit nepříjemně, pokud bude jediné, které neumí dojít na záchod nebo obléknout kalhoty.
Vysvětlete dítěti, že do školky chodí proto, že každý má své povinnosti – vy máte práci a dítě školku. Ujistěte ho, že ho máte rádi a že nejde o nedostatek času nebo vůle být s ním.
Zvykejte dítě na odloučení a při odchodu mu s jistotou řekněte, že odcházíte, ale že se vrátíte. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy ho vyzvednete.
Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, jako je hračka nebo plyšák. Tento osobní předmět mu pomůže překonat zábrany z nového prostředí.
Neprotahujte loučení. Někdy je loučení těžší pro rodiče než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
Pokud dítě začne plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat, ale neodcházejte narychlo nebo ve vzteku.
Komunikujte s učitelkou. Možná zjistíte, že dítě se po vašem odchodu rychle uklidní a jde si hrát.
Promluvte si s učitelkou o možnostech adaptace dítěte. Příliš dlouhý pobyt s dítětem ve školce není správným krokem.
Pochvalte dítě za zvládnutý pobyt ve školce a pozitivně ho motivujte. Zdůrazněte jeho pěkné zážitky a hry, které se ve školce naučilo.
Neslibujte dítěti odměny za pobyt ve školce předem. Dítě by mohlo prožívat stres z obavy, že selže a odměnu nedostane.
Plňte své sliby a říkejte dětem pouze pravdu. Dítě lépe snáší větší zátěž než nejistotu.
Čemu se při adaptaci na MŠ vyhnout?
Když jednou rozhodnete, že dítě půjde do školky, buďte důslední a trvejte na svém. Nenechte se přemluvit.
Nestrašte své dítě školkou negativními komentáři, jako například: „…tam se s tebou nebude nikdo mazlit.“
Pokud má dítě problémy s přivykáním na školku, netrestejte ho za to. Tresty situaci jen zhorší.
Nepřiznávejte dítěti, že vám je smutno nebo že se vám stýská. Vaše emoce ovlivňují i dítě, a proto byste měli být jeho oporou.
Netvrďte dítěti, že jdete jen na procházku nebo na nákup, když ve skutečnosti míříte do školky. Dítě potřebuje slyšet pravdu.
Co by mělo tříleté dítě umět při nástupu do mateřské školy
Hygiena:
- Samostatně používat toaletu.
- Umýt si ruce mýdlem a samo se utřít.
- Používat kapesník a vysmrkat se.
Oblékání:
- Obléknout se a svléknout s malou dopomocí dospělého.
- Obouvat a vyzout boty.
- Složit si svoje oblečení.
Komunikace:
- Říci, co chce, potřebuje.
- Odloučit se na chvíli od rodičů.
Stolování:
- Pít z hrnku, ze skleničky.
- Držet lžíci, umět s ní jíst.
- Při jídle sedět u stolu, udržovat čistotu.
Jiné dovednosti:
- Zvládat chůzi po schodech.
- Ujít kratší vzdálenost (cca 30 min.)
- Chodit za ruku po chodníku.
Co potřebuje dítě do školky
- čisté, účelné a pohodlné oblečení do třídy: tričko, tepláky, legíny, sukni, zástěrku
- přezůvky do třídy ( ne pantofle- z bezpečnostních důvodů)
- na odpolední odpočinek-pyžamo nebo noční košili
- náhradní spodní prádlo, náhradní oblečení pro případ „nehody“(umazání se, polití se,…)
- oblečení na pobyt venku- pohodlné,přizpůsobené změnám počasí a hlavně takové, které lze umazat
- v šatně má každé dítě své místo na oděv a obuv označené značkou. Rodiče je nepřeplňují zbytečným množstvím oblečení, nenechávají zde léky, potraviny, ostré předměty a udržují zde pořádek
- doporučujeme rodičům, aby děti měly trvale v šatně: gumové holínky a pokrývku hlavy